Tuesday, February 24, 2009

Faber-Castell...



Untuk memenuhi kursus manufacturing process, kami diminta untuk melawat ke kilang Faber-Castell dan menyediakan report tentang proses pembuatan alat2 tulis yg kita gunakan seharian.....inilah keadaan di hadapan kilang Faber-Castell yang terletak di Subang Jaya....

Kilang ini dimiliki oleh seorang rakyat German yg bernama Lothar Von Faber dan mula beroperasi pd tahun 1761 sehingga sekarang, usia kilang ini mencecah 245 tahun...
pd asalnya kilang ini hanya dinamakan Faber,tetapi pd tahun 1898, Baroness Ottilie Von Faber,anak kepada Lothar Von Faber telah berkahwin dgn Count Alexander zu Castell-rudenhausen dan telah dinamakan semula kilang tersebut dgn nama Faber-Castell...kilang ini telah diambil alih dari generasi ke generasi oleh keluarga Faber..



gambar ini merupakan pensel yg tertinggi didunia...ketinggian nya=19.75 m dan beratnya=4815kg..pensel ini boleh digunakan utk menulis kerana ianya merupakan 'real pencil'dan jika sesiapa yg mampu mengangkatnya, maka dipersilakan utk menggunakannya.. :)




ini pula adalah pensel yg terkecil di dunia..panjangnya=17.5 mm dan diameternya=3 mm

daripada 2 gambar yg menakjubkan ini,ternyatalah hebatnya manusia dalam penciptaan hari ini...dan jelas sekali, kehebatan ini kembali pd yang x lain xbukan, PENCIPTA yg telah menciptakan sebaik2 makhluk(manusia) iaitu Allah s.w.t....setiap apa yg kita lihat didnia ini,setiap apa yg kita pelajari, sehebat mana pun kita, sepandai mana pun kita, berapa besar pun kuasa kita, INGAT lah bahawasanya tiada yg mampu menandingi Allah s.w.t......sekian laporan dari kilang Faber-Castell........:)

0 comments: